У межах спецпроєкту "Як все починалося" продовжуємо розповідати історії про те, як розвивалося Суспільне Мовлення впродовж шести років свого існування зі старту реформи 2017-го. В новій історії — дитячий ютуб-проєкт "Бробакс" Суспільного, якому дали старт 27 жовтня 2021 року. Це канал, де українські діти та їхні батьки знаходять корисні, якісні та безпечні мультсеріали українського виробництва, аудіоказки, а також терапевтичні історії, створені для підтримки українських дітей в умовах нових реалій.
За два роки команді дитячого мовлення Суспільного вдалося:
- долучити до YouTube-каналу Бробакс 48 000 дописувачів. Загалом дитячий контент переглянули більше 13 000 000 разів. Зокрема анімаційний мультсеріал "Тото" і "Тото-2" зібрав 5 000 000 переглядів;
- стати частиною українськомовного сегменту YouTube Kids. Присутність в YouTube Kids є маркером безпеки — контент рекомендовано платформою до перегляду дітям. Також якісні та безпечні анімаційні історії від Суспільного стали доступними на платформі Київстар ТБ;
- запустити Суспільне Казки – спільнота у телеграм-каналі з більш ніж 14 000 дописувачів. Подкаст Суспільне Казки — лідер серед подкастів компанії, який щомісяця отримує від 100 000 прослуховувань казок на відкритих подкаст-платформах у своїх категоріях (Apple Podcasts та Spotify). Також в 2023 році подкаст Суспільне Казки двічі потрапляли до ТОП-10 найпопулярніших подкастів платформи Megogo у їх відкритих звітах за 1 та 2 квартал.
- створити терапевтичні аудіоісторії нового часу "Хоробрі казки" для українських дітей та їхніх батьків. Аудіоказки поповнили бібліотеку аудіокниг "Слухай", а восени 2023 року вийшли друкованою книжкою. У вересні 2023 року "Хоробрі казки" здобули друге місце у категорії "цифровий контент" на міжнародному фестивалі "Серце Європи".
- спільно з Радіо Культура запустити нові аудіоказки "Казки на ніч". У новому сезоні одразу 40 аудіоказок, серед яких казки, написані сучасними авторами, а також українські народні казки, казки корінних народів України та національних спільнот.
- завоювати любов аудиторії на всеукраїнських та міжнародних фестивалях, представитися на українському стенді на Франкфуртському книжковому ярмарку.
ЯК ЗЛЕТІЛО ПТАШЕНЯ "БРОБАКС" ТА ЩО ПРОПОНУЄ ЗАМІСТЬ ТОКСИЧНОГО РОСІЙСЬКОГО КОНТЕНТУ
Налагодження системного діалогу з молодшою аудиторією Суспільне розпочало у 2020 році — зі створенням редакції дитячого контенту на цифрових платформах, яку очолила Вікторія Мурована. До цього Вікторія мала багаторічний досвід роботи з фільмами та анімацією студій Disney, Paramount, Sony та Universal у кінопрокатній компанії, а також досвід проєктної роботи в національному кіноархіві Центр-Довженко.
"У грудні 2020 році Тетяна Кисельчук, тоді генеральна продюсерка цифрових платформ Суспільного, запросила мене очолити редакцію дитячого контенту. Я була першим її працівником, — згадує той час Вікторія Мурована. — Тепер створювати дитиноцентричний та країноцентричний контент, на який є колосальний запит, один з пріоритетів Суспільного на найближчі роки".
Одразу було прийняте рішення, що місцем зустрічі Суспільного з дитячою аудиторією стануть саме цифрові платформи, де діти найбільше споживають контент. Зокрема основним майданчиком дистрибуції контенту обрали YouTube.
Протягом року редакція дитячого мовлення розробила концепцію, стратегію, провела мистецькі конкурси, залучивши найфаховіші команди виробників до створення перших анімаційних мультсеріалів. У команді згадують, як зі стартом мистецьких конкурсів тішилися великою кількістю якісних ідей-пропозицій від українських виробників, які показували високий рівень українського анімаційного ринку.
"Перед стартом мистецьких конкурсів у 2021 році ми зібрали велику базу українських студій-виробників. Нас потішила кількість проєктів (а саме 44) для дошкільнят, молодших школярів і підлітків, які ми отримали від учасників. Більшість з яких відповідали Концепції дитячого та підліткового мовлення Суспільного, — розповідає Олена Онищенко, менеджерка редакції дитячого мовлення, відповідальна за партнерства з продакшенами. — Це говорить про те, що в Україні є кому робити якісний контент для дітей. Думаю, після нашої перемоги ми отримаємо бум цікавих дитячих проєктів українського виробництва".
Олена ділиться, що особливо захопливим для неї було спостерігати за розробкою персонажів анімаційних серіалів — як персонаж ускладнюється, набуває додаткових рис характеру, як змінюється його зовнішність: "Як координаторка дубляжу в минулому, мене завжди цікавить, наскільки гармонійно озвучують своїх персонажів актори, особливо діти. На мою думку, в усіх 4 мультсеріалах 2021 року актори впоралися зі своїм завданням на дуже високому рівні".
Так, у жовтні 2022 року Бробакс зайшов на YouTube з першими мультсеріалами для дітей різного віку — "Тото", "Маленький Бу", "Яся та її робот" і "Портал пригод". Зокрема виробником анімації "Тото" і "Тото-2" для Суспільного був режисер Олег Маламуж, який також створив мультфільм "Мавка. Лісова пісня". Водночас над "Маленьким Бу" працював режисер Дмитро Лісенбарт. Студія "МАМАХОХОТАЛА" — виробник мультсеріалу "Яся та її робот", а креативна агенція "Грін Пінгвін" реалізовувала анімаційний серіал "Портал пригод".
"Виклики роблять нас сильнішими. Бо лише за пів року, зарегульовані державними процедурами та з обмеженим фінансуванням, ми спільно з українськими виробниками створили та запустили 4 анімаційних серіали, керуючись насамперед інтересами дітей. Це вау! У жовтні 2022-го наше пташеня Бробакс злетіло. Щирі відгуки дітей і батьків, які ми отримуємо у соцмережах і багатотисячні перегляди свідчать про те, що наш канал з'явився на мапі дитячого українського контенту", — каже Вікторія Мурована.
ВИХОВАННЯ ЧЕРЕЗ ЯКІСНИЙ ДИТЯЧИЙ КОНТЕНТ
У листопаді 2022 року Вікторія Мурована стала генеральною продюсеркою цифрових платформ Суспільного, а редакцію дитячого та підліткового мовлення цифрових платформ очолила Юлія Дичук. Нині до команди редакції, окрім Юлії, входять також менеджерка проєктів Олена Онищенко та редакторка соціальних мереж Дана Гургу. Нещодавно до розвитку TikTok-напряму редакції долучилася контентна продюсерка Вероніка Сікач, яка з командою вже успішно розвинула TikTok Супільного "До речі".
"Як і на початку створення редакції, ми працюємо над розробкою ідей, залученням міжнародних партнерів до фінансування проєктів, взаємодіємо з українськими продакшнами та займаємося супервайзингом виробництва. — розповідає Юлія Дичук. — Та, як вже сказала Вікторія, наш основний і єдиний фокус при розробці проєктів — дитиноцентричність. Під час створення кожного нового проєкту ми повертаємося до наших базових принципів і звіряємо систему координат. Ми дуже прискіпливо працюємо над кожним етапом — від розробки героїв до кольорів постпродашкну. Усе це має збігатися з цінностями Суспільного та обовʼязково відповідати потребам і бажанням дітей".
Вона нагадала, що місія дитячого та підліткового мовлення була визначена з урахуванням місії Суспільного загалом: "Виховання щасливого та професійно успішного проактивного громадянина, який здатний дбати про свою країну і бажає працювати над її розбудовою, маючи необхідні для цього цінності, навички та вміння".
ПОВНОМАСШТАБНА ВІЙНА ТА ТЕРАПІЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ РОДИН
З початком повномасштабного нападу росії на Україну для команди стало життєво важливим підтримувати українських дітей та родини, зокрема завдяки терапевтичному контенту, зазначає Юлія Дичук: "Враховуючи реалії воєнного часу, всі наші проєкти розробляємо у співпраці з психологами, тому ми впевнені у їх безпеці".
Наразі до багажу дитячих проєктів Суспільного входять анімаційні мультсеріали та аудіоказки. Зокрема, у 2023 році редакція дитячого та підліткового мовлення разом з командою Радіо Культура записали аудіоказки "Казки на ніч". У новому сезоні одразу 40 аудіоказок, серед яких казки, написані сучасними авторами, а також українські народні казки, казки корінних народів України та національних спільнот. Казки виходять щотижня для подкасту Суспільне Казки на відкритих подкаст-майданчиках, на дитячому ютуб-каналі Суспільного "Бробакс", у телеграм-каналі "Суспільне казки" та на сайті. Також їх можна почути у програмі "Вечірня колисанка" в ефірі Радіо Культура.
"Серед важливих результатів хочу відзначити книгу “Хоробрі казки”, яка вийшла друком у видавництва АССА за аудіопроєктом Суспільного, де чесно і з турботою пояснюються дітям нові реалії воєнного часу. Вікторія Мурована та Ірина Виговська написали дуже глибокі емоційні тексти, які отримали продовження у нових форматах. Цього місяця вийшов перший наклад у 1000 примірників, який вже їде до книгарень українських міст", — наголосила керівниця редакції дитячого мовлення цифрових платформ Суспільного.
Вікторія Мурована також привідкрила завісу, що кросплатформенний проєкт "Хоробрі казки", який з телеграм-каналу і подкасту перетворився у книгу, в майбутньому може стати й мультсеріалом.
"Важливо, що в мультиках і казках 2023 року, створених за підтримки наших міжнародних партнерів, ми делікатно говоримо про війну, про емпатію, про підтримку. Ми єдине медіа в Україні, яке системно виробляє безпечний і цікавий контент для українських дітей навіть в умовах повномасштабного вторгнення. Чи це не привід для гордості? Пишаюся командою дитячої редакції", — зазначила генпродюсерка цифрових платформ Суспільного.
КУДИ ПРЯМУЄ ПТАШЕНЯ "БРОБАКС" ДАЛІ
Дитячі проєкти Суспільного, враховуючи відсутність зовнішнього промо та реклами бренду, впевнено розвиваються та набирають видимості у батьківських спільнотах, каже Юлія Дичук: "Нас активно тегають в соціальних мережах, “Бробакс” потрапляє до добірок блогерів з відзнакою якісного українського контенту, ми отримуємо особистий фідбек на аудіоказки, тож залученість тільки зростає".
У вересні ж команда вперше представила власний контент на "NEOсвітньому Арсеналі", мала змогу наживо поспілкуватися з родинами, розповісти про контент та почути їхні потреби: "У підсумку бачимо одну загальну картину: батьки в пошуках якісного українського контенту для дітей, тож перед нами — величезне поле роботи".
Зараз команда редакції також працює над запуском першого шоу за участі дітей — "Бробакс Шоу". Це пізнавальний експлейнер Суспільного з ведучими Лео та Елвіном Буша. 20 епізодів — це досліди, челенджі, правила безпеки, творчість, спорт, природа, музика, гігієна, пори року, книжки, їжа, свята й багато іншого.
"Ми понад пів року працювали з креативною командою Green Pinguine Media, щоб досягти якості. Тож вже зовсім скоро (до премʼєри залишились лічені тижні) можна буде побачити наш новий освітній проєкт", — запевняє Юлія Дичук.
За словами керівниці дитячої редакції Суспільного, окремим напрямом роботи для команди стала співпраця з партнерами Європейської мовної спілки: "Зараз ми з колегами у процесі підписань двох важливих контрактів — з Данським (DR) та Французьким (France TV) мовниками, завдяки яким ми отримаємо право адаптувати та показувати українським дітям дуже популярні проєкти світового рівня. Безумовно, і укладання таких договорів, і адаптація — це складні тривалі процеси, з якими нам допомагають команди дирекції телебачення та департаменту міжнародного співробітництва".
Також у команди амбітні плани на наступний рік — реалізовувати не тільки проєкти на замовлення, а й розвивати внутрішнє виробництво дитячого контенту, посиливши редакційну групу.
"Робота з дітьми — надважлива для будь-якого суспільного мовника, адже це люди, які згодом дивитимуться наші новини, фільми і програми. Ми виробляємо контент, який закладає основу їхнього світогляду, гуманістичні цінності, інтерес до пізнання, до своєї країни і світу", — підсумувала Вікторія Мурована, генеральна продюсерка цифрових платформ Суспільного Мовлення.
-- Суспільне Мовлення — незалежна медіакомпанія з потужним охопленням на всіх платформах: телеканали Перший, Суспільне Новини, Суспільне Культура, Суспільне Спорт і національна мережа місцевих каналів; радіостанції Українське Радіо, Радіо Промінь, Радіо Культура, Радіоточка. Лише перевірені новини читайте на сайті suspilne.media, на національних і місцевих діджитал-платформах. Ми мовимо мовами нацспільнот, представляємо Україну на Євробаченні, розвиваємо дитячий ресурс "Бробакс", навчаємо медіаспільноту в Академії Суспільного Мовлення. Захищаємо свободи в Україні.
Матеріал підготувала Юлія Пригорницька
|